Kædedirektør "fundamentalt uenig" med tidligere Coop-boss
365discount kan ikke blive en succes i Coops hænder.
Så kontant var udmeldingen fra tidligere Coop-direktør Peter Høgsted i en rapport - men den udlægning forstår direktøren for discountkæden ikke meget af.
- Jeg er fundamentalt uenig med hans præmis om, at det ikke kan lade sig gøre at drive 365discount i Coop, siger 365discount-direktør, Michael Tilsted, da RetailNews forholder ham udtalelsen.
Og uddyber herefter:
- Man er ikke tidligere lykkedes med at tænke og drive discount i Coop, blandt andet under Peters ledelse. Men det er jo netop den opgave, som jeg min med discountbaggrund er hyret ind til. Jeg ved, hvad opskriften er, og jeg ved, at vi kan lykkes med dette i Coop.
Så er tonen sat.
Dertil vil Michael Tilsted "absolut ikke" forholde sig til Peter Høgsteds påstand om, at "Lidl kan, hvis ikke det danske marked er for lille, forestilles at overtage Coop 365 (i dag 365discount, red.)".
Frugt, grønt og vækst
Salgsforslag og uenighed til side, kan Michael Tilsted i stedet se tilbage på et 2023 for 365discount, som - ifølge ham - bød på "rigtig flot vækst".
Han kan dog ikke blive konkret på kædens omsætnings- eller væksttal, men beretter, at "rent procentuelt er vi den kæde, der har vækstet mest sidste år".
Ifølge Retail Institute Scandinavia er det dog også fra et andet udgangspunkt end kædens to største konkurrenter - Netto og Rema 1000.
Således anslår analyseinstituttet, at 365discount sidder på 6,8 procent af dagligvaremarkedet - mod Nettos 16,8 og Remas 15,8 ditto.
- I forhold til konkurrenterne ligger vi stadig bagved, kan Michael Tilsted også konstatere.
- Hvis vi skal indhente de andre, skal vi ramme en markant vækst igen i år. Vi prøver stadig at lære danskerne, hvad vi som kæde står for. Det er to ting - frugt og grønt er det ene, vores egne varemærker er det andet, tilføjer han.
Netop frugt og grønt-kategorien har 365discount kommunikeret aktivt og offensivt ud omkring i den seneste uge.
Først fra Michael Tilsteds egen mund - og siden i et budskab fra kæden.
Ifølge kædedirektøren fylder frugt og grønt som varekategori "lige i underkanten af 10 procent af den samlede omsætning".
- Det skal vi booste ret markant gennem vores nye tiltag, slår Michael Tilsted fast.
Bide skeer med de store
De tørre tal om markedsandele lyver ikke. Rema 1000 og Netto er - klart - størst blandt discountkæderne herhjemme.
Det erkender Michael Tilsted også, men han stræber efter at komme på omgangshøjde med de to frontløbere.
- Hvert år frem mod 2030 sætter jeg barren højt for kæden, og vi skal på sigt op at bide skeer med de største discountkæder i Danmark. Vi skal se, at vi som kæde tager et skridt frem hvert år - og vi skal gå benhårdt efter at vækste mere end dem, siger han.
Kædedirektøren kan dog ikke blive mere konkret end dét i forhold til de konkrete vækstambitioner for 365discount.
Han påpeger samtidig, at antallet af butikker ikke nødvendigvis er et parameter, han skeler meget til. I skrivende stund er 365discount tredjestørst i Danmark målt på netop butiksantal.
Er der for mange dagligvarebutikker i Danmark?
- Når man sammenligner os med andre lande i Europa, har vi relativt mange butikker. Der har været en ret stor konsolidering i gang blandt kæderne, og den er jeg ikke sikker på er færdig. Der kommer nok til at ske yderligere på markedet i de kommende år, spår Michael Tilsted.
- Antallet af butikker er ikke vigtigt for mig. Det vigtigste for mig er, at vi har de rigtige placeringer. Det er ikke vigtigt, om vi har 370, 470 eller for den sags skyld 300 butikker. Det fylder ikke i min verden.
Pr. 31. december 2023 talte 365discount 363 butikker. Til sammenligning har Netto 531 butikker og Rema 1000 372 butikker.